Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Doplněk stravy

Jak souvisí kvalita spánku a hladina testosteronu se zdravím?

26. 11. 2020

Spánek je alfou a omegou celkového zdraví. Hlavně kvůli hormonům. Některé se tvoří nejvíc během noci, a pokud se nás týká nespavost, je jejich produkce omezena. Jak to vlastně celé funguje?

Černočerná tma

Tak by se dal popsat stav ideálního prostředí pro spánek. Možná máte zkušenost, že na chatě v přírodě, kde široko daleko není ani elektřina, se vyspíte nejlépe. Náš mozek je skutečně naprogramován tak, že reaguje na sebemenší světlo. Produkuje totiž hormon melatonin. Ten je zodpovědný za režim bdění a spánku. Jak se večer postupně stmívá, jeho produkce stoupá a vrcholí uprostřed noci, aby nám pomohl spát. Pokud spíme jen v pološeru, do ložnice proniká světlo z chodby nebo z venku, tvorba melatoninu logicky není dostatečná. A nedostatek melatoninu způsobuje nespavost. Pozor také na světlo z počítače, televize, ale i malé světýlko na ovladači nebo wifi routeru! Intenzita se nám zdá minimální, ovšem náš mozek ji vnímá mnohem silněji. Dnešní spotřebiče a LED žárovky jsou totiž extrémně silné.


Nespavost a vliv na zdraví

Nespavost může mít mnoho příčin, zaměřme se ale na její důsledky. Krátkodobý nedostatek spánku způsobí únavu a podrážděnost, ale pokud ho včas vyřešíme, trvalých následků se nemusíme bát. Dlouhodobá nespavost má však přímou souvislost snad se všemi vážnými chorobami. Dále to může dojít až k psychickým onemocněním. To proto, že mozek v noci pracuje jinak, než ve dne. Některé procesy se mohou dít pouze ve spánku, a pokud spíme málo, proběhnou neúplně. Z dlouhodobého hlediska tak znemožňujeme vlastnímu tělu, aby správně fungovalo.


Hormonální nerovnováha

Hormonální systém je důmyslně propracovaný. Hormony řídí celé tělo, a tedy i plodnost. Jak jsme zmínili výše, spánek je pro jejich produkci nezbytný, a pokud trpíme nespavostí, neprobíhá vše, jak by mělo. Pro plodnost mužů i žen je hormonální rovnováha nezbytná. Melatonin, který zodpovídá za náš spánek, se totiž podílí také na tvorbě pohlavních hormonů. 


Stres a problémy s početím

Podle statistik se na problémech s početím podílí stres až ze 30 %. Stres narušuje hormonální komunikaci mezi mozkem a pohlavní soustavou, a je jasné, že pokud k tomu dochází dlouhodobě, bude řešení obtížné. Paradoxem je, že lidé se stresem potřebují hodně odpočinku a spánku, a zároveň trpí nespavostí. To proto, že při stresu produkuje tělo kortizol, adrenalin a noradrenalin. Hormony, díky kterým se připravujeme na situaci Bojuj nebo uteč. Takto to funguje od pravěku, kdy měl stres své opodstatnění – díky němu měl pračlověk sílu utéct, nebo zabít divoké zvíře. Ve spánku bychom mamuta těžko přemohli. My už ale žijeme jinak, a nepotřebujeme nikoho zabíjet. Stres nám však zůstal, a ani ve spánku si od něj neodpočineme. Pokud stres a nespavost trápí oba členy páru, riziko potíží s početím se dvojnásobí.


A co mužský pohlavní hormon testosteron?

Nepodílí se pouze na plodnosti. Jeho hladina souvisí s tím, kolik máme energie a fyzické síly, i s naší duševní pohodou. Nejvíc testosteronu se produkuje právě během spánku, a pokud máme nespavost, je i jeho tvorba narušena. Výzkumy ukazují, že muži, kteří spí dlouhodobě méně, než 5 hodin, mají sníženou produkci testosteronu zhruba o třetinu. Důsledkem je fyzická i psychická únava, podrážděnost, a samozřejmě menší sexuální touha a výkon. Na hladinu testosteronu má opět vliv i hormon kortizol, který jsme už zmínili. Čím víc jsme ve stresu, tím víc kortizolu tělo produkuje, a tím nižší hladinu testosteronu máme. 


Naučte se správně spát

Každý den usínejte i vstávejte ve stejnou dobu, včetně víkendů. Tato pravidelnost je pro mozek nesmírně důležitá. Dvě hodiny před spaním už pobývejte v šeru – nesviťte silným světlem, a vyhněte se i obrazovce počítače a telefonu. Ideální je nedívat se před spaním na televizi. V ložnici zajistěte maximální tmu a ticho, odstraňte veškeré elektrospotřebiče. Možná nějakou dobu potrvá, než si tělo na tento režim zvykne – nevzdávejte to předem. Důležité je také to, že pokud se v noci probudíte, ve tmě zůstanete. Pokuste se toaletu navštívit bez rozsvícení, a nedívejte se ani na telefon, kolik je hodin. Náhlé světlo během noci totiž zmaří veškeré předchozí snažení – pro mozek je signálem, že už je den. 
 


Proman balení

ProMan Plus

Přirozená podpora testosteronu

* platíte pouze poštovné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2019 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odesílá se

Vyzkoušejte ProMan Plus ZDARMA*

*platíte pouze poštovné 49 Kč, nic víc. Vaše zkušební balení obdržíte rovnou do vaší schránky.

Načítám formulář

Je dobré myslet na to, co děláme pro své zdraví

Je dobré myslet na to, co děláme pro své zdraví

Martin Karvan, Zdíkov

Díky ProMan Plus se necítím unavený

Díky ProMan Plus se necítím unavený

Zdeněk Kolář, Švihov

ProMan Plus je mou tajnou zbraní

ProMan Plus je mou tajnou zbraní

Mgr. Jiří Dohnal, Valašské Klobouky